Veelgestelde vragen

U vindt hier de meest gestelde vragen over onze verzekeringen. Staat het antwoord op uw vraag er niet tussen, neem dan contact met ons op.

De vragen zijn opgedeeld in categorieën.

Hier vindt u de top 10 van veel gestelde vragen. Voor het totale overzicht kijkt u bij de specifieke categorieën.

Top 10 meest gestelde vragen

Voor uw nieuwe fiets kunt u een nieuwe verzekering afsluiten. De verzekering van uw oude fiets kan beëindigd worden.

De verzekering van uw oude fiets zal niet vanzelf stop gezet worden. Hiervoor kunt u gebruik maken van dit formulier.
Premie die u teveel betaald heeft, krijgt u van ons terug. Het is daarom wel belangrijk dat uw IBAN bij ons bekend is.

U kunt er ook voor kiezen om uw nieuwe fiets te verzekeren op uw huidige polis. Hiervoor ontvangen wij graag de gegevens van uw nieuwe fiets.
Deze gegevens kunt u aan ons doorgeven door dit formulier in te vullen.

Bij schade aan uw fiets kunt u uw fiets laten repareren bij uw rijwielhandelaar. Wij zullen de schade met de rijwielhandelaar verder afhandelen. Het eventuele eigen risico moet u zelf voldoen aan de rijwielhandelaar. Hoe hoog uw eigen risico is, verschilt per soort dekking en verzekering.

Komt uw schade voort uit een eenzijdig ongeval? Dan kunt u dit bij ons melden via dit formulier.

Ja, de accu die vast op uw fiets gemonteerd is, is meeverzekerd.

Als u een extra accu gekocht heeft die los van de fiets bewaard wordt, dan is deze niet meeverzekerd.
Als u een tweede accu vast op de fiets gemonteerd heeft, en deze staat ook op de aankoopnota gespecificeerd, dan kunt u deze wél meeverzekeren.

Bij schade aan uw accu geldt een aanvullende vrijstelling.
Deze aanvullende vrijstelling is in het eerste verzekeringsjaar € 0,-. In het tweede verzekeringsjaar is dit € 75,-. In de daarop volgende verzekeringsjaren is dat € 150,-.

Voor tweedehands E-bikes of speed pedelecs geldt direct een aanvullende vrijstelling van € 150,-.

Deze vrijstelling dient door de verzekerde aan de rijwielhandelaar te worden voldaan.

Ja. Wij zijn maandag tot en met vrijdag telefonisch te bereiken. U kunt ons bellen vanaf 8:30 uur tot 17:30 uur. Ons telefoonnummer is 078 – 158 444.

Als u al een verzekering bij ons heeft afgesloten, is het handig als u de gegevens van uw verzekering of schademelding bij de hand hebt als u ons belt

Ja. Wij zijn te bereiken via e-mail.

Voor vragen aan de polisafdeling, over uw aanvraag of wijziging stuurt u een e-mail naar:

Voor vragen aan de schadeafdeling stuurt u een e-mail naar:

Voor andere vragen stuurt u een e-mail naar: info@enra.be.

In alle gevallen streeft ENRA ernaar om u als klant van dienst te zijn.

Een aantal wijzigingen kunt u online aan ons doorgeven.

Op deze pagina vindt u het overzicht van de wijzigingen die u online aan ons door kunt geven.

  1. Doe zo snel mogelijk aangifte bij de politie.
    Belangrijk: vermeld in aangifte altijd de volgende gegevens van de gestolen fiets:

    1. Merk
    2. Type
    3. Framenummer
    4. Of de fiets wel of niet op slot heeft gestaan
  2. Ga naar de fietsspecialist waar u de fiets heeft gekocht. Bij de fietsspecialist moet u de volgende gegevens inleveren:
    1. Proces-verbaal
    2. Twee (originele) sleutels
    3. Kopie van het polisblad
  3. De fietsspecialist controleert het proces-verbaal en de sleutels. Als alles akkoord is wordt de schade zo snel mogelijk afgehandeld.

Kunt u niet terecht bij uw fietsspecialist? Maak dan een kopie van uw proces-verbaal en een foto van de sleutels voor uw eigen administratie. Stuur vervolgens de benodigde gegevens in een stevige envelop naar:

ENRA verzekeringen bv
Rubensstraat 104 bus 62
2300 Turnhout

U kunt gebruik maken van de ENRA Fietsbijstand als u onderweg onverwachts met pech langs de weg komt te staan. Of u de Fietsbijstand meeverzekerd heeft ziet u op uw polis. ENRA Fietsbijstand repareert uw rijwiel of voertuig niet, maar zorgt ervoor dat u én uw rijwiel of voertuig teruggebracht worden naar de startplaats van die dag.

Verzekerd is:

  • Hulp door de ENRA alarmcentrale als het voertuig ten gevolge van pech, diefstal of een verkeersongeval niet meer bereden kan worden. U kunt onze alarmcentrale bereiken via telefoonnummer 0800 – 92 666.
  • Verzekerd zijn de kosten van de hulpverlening. De hulpverlening bestaat uit het vervoer van het verzekerde object en de opzittende(n) naar de startplaats van de tocht.
  • Meeverzekerd zijn ook de kosten van vervoer van het voertuig, de opzittende(n) en maximaal één andere deelnemer (met rijwiel)

Niet verzekerd is:

  • Een lege accu van een E-bike of speed pedelec indien deze voor het begin van de fietstocht verzuimd is tijdig op te laden of indien deze leeg is geraakt door het overschrijden van de actieradius als opgegeven door de leverancier.
  • Opzet van de verzekerde of iemand die bij de hulpverlening belang heeft.
  • Pech binnen de 1e kilometer van het startpunt van uw tocht.

Kosten worden alleen vergoed na voorafgaande toestemming van de ENRA alarmcentrale.

Een verzekering die afgesloten wordt met premiebetaling per jaar is een doorlopende verzekering.

Deze verzekering sluit u af voor 1 jaar. Na dat jaar wordt de verzekering automatisch verlengd met nog 1 jaar.
Dit gaat door totdat de verzekering in totaal 5 jaar gelopen heeft.

Na het eerste jaar kunt u de verzekering bij ons opzeggen. Als u de verzekering niet opzegt, dan blijft deze actief.
Wij zullen dan ook de nieuwe jaarpremie in rekening brengen.

Als u de verzekering niet wilt verlengen, kunt u gebruik maken van dit formulier.

Het is belangrijk dat uw fiets is voorzien van een ART-goedgekeurd vast slot, met minimaal 2 sterren. Of uw slot aan de eisen voldoet en dus door ons geaccepteerd wordt kunt u zien op www.stichtingart.nl. De rijwielhandelaar kan u ook vertellen of het een goedgekeurd slot is.

Als na diefstal blijkt dat er op uw fiets geen slot gemonteerd was wat voldoet aan de door ons gestelde eisen, kan dit invloed hebben op de uitkering.

Om bij diefstal in aanmerking te komen voor een uitkering is het noodzakelijk dat uw fiets op slot stond en dat u de sleutels aan ons kunt overdragen.